Tuesday 18 March 2014

Sebesar-besar Keaiban





        “Sebesar-besar keabaiban (keburukan) adalah engkau mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri.”
                                                                                                                                           -Imam Syafie-


       Dalam kalangan masyarakat kini tidak memandang kebaikan dalam diri seseorang malah hanya memandang keburukan dalam diri seseorang itu. Sudah menjadi lumrah dalam kehidupan yang suka memandang keburukan berbanding kebaikan.


      Tambahan lagi, mereka lebih suka memperkatakan dan menyebarkan perkara yang dilihatnya itu. Contohnya, dengan melihat individu yang tidak menghormati dan menilai hak orang lain.

   


       30 wasiat Imam Syafie karya Khairul Ghazali tentang Larangan Menceritakan Aib Orang Lain


   
        Ali berkata, Nabi Muhammad memberitahu, “Sebesar-besar keburukan apabila engkau melihat keburukan dan kekkurangan yang ada pada diri orang lain sedangkan keburukan dan kekurangan yang engkau cemuh dan cela ada di dalam diri engkau sendiri.”


       Hadis di atas bukan bermaksud, apabila kita mendapati kekurangan di dalam diri orang lain, kita juga menyamakan diri kita dengan diri orang yang mempunyai kekurangan itu.


       Maksud hadis di atas adalah cukup bagi kita tidak menceritakan keburukan orang lain kepada orang ramai dan cuba memperelok dan memperbaiki diri sendiriapabila keburukan itu ada di dalam diri kita. Ini kerana, keburukan yang ada di dalam diri kita, juga tidak menyenangkan diri orang lain.


      Nabi Muhammad memberitahu, “Sebesar-besar keburukan apabila engkau melihat keburukan dan kekurangan yang ada pada diri orang lain sedangkan keburukan dan kekurangan yang engkau cemuh dan cela ada di dalam diri engkau sendiri.”

No comments:

Post a Comment