Friday 23 May 2014

Jadikan hari ini lebih baik dari semalam


Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh



"Sesiapa yang menginginkan Dunia, maka hendaklah dia mendapatkannya dengan Ilmu. Sesiapa yang menginginkan Akhirat, maka hendaklah dia mendapatkannya dengan Ilmu juga,"

                                                                                                                                      -Imam Syafi'i-


Kata kata  diterbitkan oleh Imam Syafi'i menimbulkan persoalan mampukah meraih kedua duanya sekaligus? Apabila tersimpan keinginan maka akan disusuli dengan usaha. Jadi, ianya bergantung atas diri sendiri setiap insan itu untuk meraih apa yang diinginkan olehnya.



Sejauhmanakah diantara kita mampu meraih keduanya?



Masing-masing mempunyai spekulasi di minda dalam memahami setiap perkara yang diperolehi. Begitu juga dengan saya sendiri. Kadang-kadang kita rasa tidak mampu dalam mengharungi sesuatu ujian yang diberi. Namun cepat-cepat ingatkan diri kita kepada Sang Pencipta iaitu Allah. 



Ketahuilah bahawa setiap ujian yang diberikan tanda Allah sayang kepada manusia itu sendiri. Supaya manusia itu mengingatinya saat itu, betapa rindunya Allah kepada hambanya mendengar rintihan kepadaNya. Sedarkah kita tentang perkara itu? Disebabkan kelekaan dunia itu sendiri menguis pemikiran pemikiran tentang Sang Pencipta. 



Ya, diri ini juga manusia lemah turut lupa akan perkara itu juga. Menasihati manusia lain namun diri ini turut mengingati dirinya sendiri. Perubahan akan dilakukan sedikit demi sedikit bimbang akan tersungkur namun Allah tetap ada. Kuat dalam bermujahadah diri kepada yang lebih sempurna kesemuanya Inn syaa Allah.




"Jadikan hari ini lebih baik daripada semalam"

No comments:

Post a Comment